Dzieje się - Sztuka

FestivALT 2020 - żydowski kolektyw twórczy i festiwal w nowej formie

2020-09-09 14:35:46

FestivALT to żydowski kolektyw twórczy i festiwal odbywający się pod tą samą nazwą. Niegdyś dziesięciodniowe wydarzenie przybrało w tym roku formę pięciomiesięcznego sezonu artystycznego. We wrześniu i październiku miłośnicy sztuki współczesnej oraz osoby, dla których ważne są kwestie polskich Żydów, będą miały szansę zgłębić swoje zainteresowania, uczestnicząc w licznych eksperymentalnych projektach. Część programu festiwalu można śledzić w internecie.

FestivALT 2020

FestivALT 2020

FestivALT działa na przecięciu sztuki i aktywizmu, łącząc teatr, sztuki wizualne, interwencje artystyczne, akcje miejskie i rozmowę z publicznością. Tegoroczna odsłona festiwalu odbywa się pod hasłem widzialne niewidziane, nawiązującym do spraw trudnych, o których często nie chcemy lub boimy się mówić, mimo że pozostają na widoku. Temat przewodni to punkt wyjścia dla twórców wydarzenia, którzy na rozpoczęty w sierpniu sezon artystyczny zaplanowali liczne projekty odnoszące się do tegorocznego hasła.

Przyjaciele, których nie miałam

Jak wyglądałaby Polska, w której drugim oficjalnym językiem byłby jidysz, obowiązywałby świecki kalendarz, a oczekiwana długość życia byłaby jedną z najdłuższych w Europie? Już 10 października, na Placu Nowym w Krakowie, będzie się można o tym przekonać, przenosząc się w świat alternatywnej polskiej rzeczywistości. Wszystko za sprawą projektu Przyjaciele, których nie miałam, czyli aplikacji audio wykorzystującej rozszerzoną rzeczywistość autorstwa Tusi Dąbrowskiej i Wiktora Podgórskiego.

Dąbrowska dowiedziała się o swoich żydowskich korzeniach dopiero w dorosłym życiu, nie posiadając właściwie dostępu do rodzinnych pamiątek. To przeżycie zainspirowało ją do przygotowania projektu, w którym buduje prywatne archiwum, tworząc świat wyimaginowanych żydowskich przyjaciół z dzieciństwa i życia, jakie teraz wiodą. W doświadczeniu opartym na prywatnej historii oraz kompozycji przestrzennej każdy uczestnik będzie mógł wybrać swoją własną ścieżkę. Aplikacja zaoferuje siedem punktów interakcji, dzięki którym będzie można zagłębić się w życie w alternatywnej Polsce – miejscu, gdzie mniejszość żydowska jest równie liczna jak na początku ubiegłego stulecia. Aplikacja będzie także dostępna w AppStore i GooglePlay przez 3 tygodnie od dnia premiery (link na stronie festivalt.com).

Nieoczywiste spacery po Krakowie

W tym roku w ramach FestivALT-u stworzona została seria spacerów pod hasłem Lecznicze rośliny Płaszowa.  To eksperymentalna forma odpowiedzi na pytanie, jaką moc uzdrawiania ma płaszowska ziemia, na której dokonano ludobójstwa. Aktywiści z kolektywu FestivALT nawiązali współpracę z etnobotanikiem Karolem Szurdakiem i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, aby stworzyć ogród z leczniczymi roślinami Płaszowa. Jest to niezwykłe miejsce, w którym trudna historia, siła społeczności i ludobójcza ziemia łączą się, formując potężne doświadczenie.

13 września motywem przewodnim spaceru, który poprowadzi Karol Szurdak, będą właśnie rośliny rosnące na terenie Płaszowa. 29 września związani z Akcją Ratunkową dla Krakowa dr hab. Zofia Prokop, biolożka ewolucyjna i aktywistka oraz działacz społeczny – Maciej Fijak opowiedzą o walorach flory i fauny terenów Płaszowa oraz o tym, jak okoliczni mieszkańcy zapatrują się na projekt powstającego w tym miejscu Muzeum. Ostatni z serii spacerów, o charakterze medytacyjnym, poprowadzi Zofia Noworól. Wydarzenie odbędzie się 11 października.

Po spacerze z etnobotanikiem, Karolem Szurdakiem, zaplanowane są warsztaty zielarskie, podczas których uczestnicy, przyrządzając – z zebranych wcześniej na terenie Płaszowa roślin – napary, herbatki i kosmetyki, spróbują znaleźć odpowiedź na pytanie, czy naznaczona ludobójstwem ziemia Płaszowa generuje siły lecznicze, a jeśli tak, czy są granice, aby z nich korzystać.

W październiku (17.10) odbędzie się także premiera kolejnego alternatywnego zwiedzania na żywo, po terenie byłego getta na Podgórzu. Jest to ciesząca się coraz większą popularnością dzielnica Krakowa – niegdyś Podgórze było osobnym miastem, oddzielonym od Krakowa linią rzeki Wisły. Swoją nazwę Podgórze wzięło od położenia u stóp Wzgórza Lasoty, gdzie z czasem rozwinęło się jako ważny ośrodek handlowo-przemysłowy. W kolejnej fazie swojego rozwoju miało stać się miastem-ogrodem i – choć wciąż mieści się na jego terenie wiele krakowskiej zieleni – to właśnie tutaj w 1941 roku utworzone zostało getto krakowskie. W granicach Podgórza znajduje się także Kamieniołom Liban i teren byłego obozu KL Płaszów. Po połączeniu kładką dla pieszych z Kazimierzem dzielnica stała się popularną destynacją wśród turystów i miejskich bywalców, przede wszystkim ze względu na ulokowane w pobliżu linii rzeki bary i restauracje oraz nieodległe muzea. Malownicza zieleń Podgórza ukrywa się nieco dalej, niosąc ze sobą nie tylko najstarszą historię dzielnicy, ale także trudne pytania o współczesny los terenów związanych z historią Zagłady, które poruszone zostaną podczas spacerów w ramach serii ALT Tours.

Wydarzenia w przestrzeni miejskiej i online zostaną uzupełnione dyskusjami z ekspertami pogłębiającymi temat problematyki funkcjonowania żydowskiej pamięci i dziedzictwa w przestrzeni miasta w ramach Serii ALT Talks, która będzie miała miejsce 13 września, 24 września i 25 października. Podczas pierwszej odsłony wydarzenia (13.09, godzina 12.00) eksperci poszukają odpowiedzi na pytania: rewitalizacja czy gentryfikacja, upamiętnianie czy uwłaszczanie, a może – cyfrowa rekonstrukcja? W panelu wezmą udział: Roma Syndyka, Piotr Kwapisiewicz, Agnieszka Jabłońska i Karolina Jara. Na wydarzenie konieczne są zapisy poprzez formularz online:

https://www.eventbrite.com/e/alt-talks-tickets-119588910651

Still standing

Płaszów stanie się także sceną performansu Still standing zaplanowanego na 3 października. Aleksandra Janus i Weronika Pelczyńska zbadają, w jaki sposób ciało może stać się żywą rzeźbą wpasowującą się w konkretną przestrzeń. Wykorzystując ruch, choreografię i narrację, będą zachęcać do empatii i troski wobec tego, co kieruje nas nie tylko w przeszłość, ale także w teraźniejszość i przyszłość. Performans, rozgrywający się na terenie KL Płaszów, to także dialog z historyczną choreografią izraelskiej artystki Noa Eshkol oraz utworem przygotowanym przez nią na 10 rocznicę powstania w getcie warszawskim w 1953 roku, który miał zostać wykonany w kibucu Lohamei Hageta'ot. Performans poprzez poruszające się ciała artystów prowokuje pytania: jak efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętniające, zwłaszcza w miejscach, które można nazwać trudnym dziedzictwem oraz jakie obrazy tworzymy poprzez ruch, połączenie, kompozycję.

Partytura Pamięci

Mieszkańcy Krakowa, grupa docelowa projektu, często nie wiedzą, jak zachowywać się wobec śladów Zagłady. Z jednej strony losy krakowskich Żydów, które rozegrały się na terenie getta są trudne do wyobrażenia, z drugiej jednak ta fizyczna przestrzeń jest przestrzenią ich codziennego życia, jego blasków i cieni. Partytura Pamięci przemówi wprost do wrażliwości odbiorcy, do każdej osoby z publiczności pojedynczo. Dotrze do emocji intymnie i z wielką siłą. Będzie to doświadczenie katartyczne.

Partytura Pamięci ma stanowić dialog pomiędzy współczesnością a tym, co minione. Projekt powstał w oparciu o pytania, które mieszkający na co dzień w Krakowie artyści Alex Roth (żydowsko-brytyjski muzyk i kompozytor), Kasia Witek (polska tancerka/choreografka) oraz Michael Rubenfeld (polsko-żydowsko-kanadyjski twórca teatralny) stawiali w odniesieniu do przeżywania historii na terenie Podgórza. Wydarzenie będzie miało charakter performansu w przestrzeni miejskiej. Taniec i skomponowana specjalnie do niego muzyka zostaną użyte jako narzędzie do przeprowadzenia artystów oraz zebranych gości przez doświadczanie przestrzeni byłego getta. Wydarzenie odbędzie się 23 i 24 października i będzie dostosowane do reżimu sanitarnego.

Szczegóły dotyczące wydarzeń będą dostępne na stronie festivalt.com oraz na Facebooku festiwalu.

ip

fot. materiały organizatora

Słowa kluczowe: program, sztuka współczesna, wrzesień, październik, online
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Muzeum Prawdziwej Czekolady
W Warszawie powstaje Muzeum Prawdziwej Czekolady Warszawa

Znajdzie się tam wszystko to, co wiąże się z historią i wytwarzaniem czekolady.

Kinomural 2020
Dzieła sztuki na budynkach i setki widzów na 2. edycji Kinomuralu [FOTO] Wrocław

Zobaczyliśmy prawie 90 prac 49 artystów z 16 krajów.

world_of_tomorrow
Poznaliśmy program Ars Independent Festival 2020 Online

Ponad 30 gości, 45 utworów audiowizualnych, blisko 600 minut wideo, prawie 400 minut spotkań i dyskusji.

Polecamy
Zbliża się Lekcja Sztuki we Wrocławiu Wrocław

Już od 3 marca poznaj tajniki tworzenia sztuki mediów!

DO CZYSTA / THE CLEANER wystawa Mariny Abramowić w Toruniu - relacja

Wystawa trwa od 8 marca do 11 sierpnia 2019 roku w Toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej.

Ostatnio dodane
Muzeum Prawdziwej Czekolady
W Warszawie powstaje Muzeum Prawdziwej Czekolady Warszawa

Znajdzie się tam wszystko to, co wiąże się z historią i wytwarzaniem czekolady.

Kinomural 2020
Dzieła sztuki na budynkach i setki widzów na 2. edycji Kinomuralu [FOTO] Wrocław

Zobaczyliśmy prawie 90 prac 49 artystów z 16 krajów.

Konkurs Ziaja
Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w