Dzieje się - Sztuka

Niewidzialni, czyli o ulubionych kryjówkach

2008-11-05 09:47:39

 Czy można schować się przed światem  w dobie rozwoju społecznych kontaktów i zaniku prywatności? Czy w  czasach rozwoju umiejętności interpersonalnych możliwym jest pozostać niezauważonym? Jakich rozwiązań poszukujemy by ocalić własną indywidualność? Na te i inne pytania stara się odpowiedzieć twórczość Söhner obierając za główny motyw  twórczy obraz ludzkiej twarzy.
 
Felicitas Söhner to urodzona w Bawarii artystka, która poprzez wnikliwą analizę artystyczną ludzkiej twarzy stwarza głęboki przekaz dotyczący targających nią namiętności. Jej obrazy nie są wyłącznie portretem mającym mówić o tych którzy żyją, równocześnie upamiętniając tych, którzy odeszli. Nie są też „fotografią" skupiającą się na każdej rysie twarzy. Ich treść traktuje o głębokim dylemacie każdego człowieka. Dotyka tematyki schronień, których poszukujemy by ocalić siebie, w inwazyjnej współczesności. Wychodzi naprzeciw metodom, z których korzystamy by sprostać wyzwaniu jakim jest życie.
 
WTOPIENIE W PRZESTRZEŃ. To pierwsza postawa ludzka zapisana w obrazach Söhner. Uwidacznia się ona szczególnie w  obrazie „Ludwig van B." Praca wykonana została za pomocą węgla, który dodaje dziełu nie tylko tajemniczego charakteru ale i brawurowo uwydatnia naturalny wyraz portretu.  Twarz wyłaniająca się z  przestrzeni doskonale wskazuje widzowi miejsce kryjówki przedstawionej osoby. W tym przypadku jest to świat. Możliwym jest by, człowiek wykorzystując jego ogromną powierzchnię oraz tysiące nie poznanych miejsc poczuł się bezpiecznie z dala od biegu społeczeństwa. Tam gdzie przyroda i natura wygrywa z cywilizacją odnajduje on swój azyl.

 Jak ukazuje powyższa praca popularność nie warunkuje porażki poszukiwań. Każdy może odszukać swoją kryjówkę, nawet jeśli nazywa się Ludwig van B. Trzeba tylko chcieć...
  
ZA RĘKAMI.  To kolejne miejsce, które stanowi doskonałe schronienie dla jednostki ludzkiej. Artystka udowadnia je przedstawiając mężczyznę w pracy „Du bist kein Verlust" Takie poszukiwania kryjówek doprowadzają do wyboru rodzaju ucieczki. Najchętniej chowamy się w  pomieszczeniach najbliższym nam samym. Do takich miejsc należy własna osobowość. By ochronić siebie człowiek potrafi zepchnąć swe najważniejsze pragnienia w najgłębszą sferę własnej osobowości. Jest ona jak dom. Korzystając z tego azylu nie traci się siebie i nadal można pozostać bezpiecznym. Ów przekaz wyłaniając się  z wykonanego za pomocą węgla działa artystki koi nawet najbardziej krytyczne oko. Ukazane zaś za pomocą doskonale dobranej techniki emocje pozostają na rysunku żywe i całkowicie realne nadając dodatkowo pracy dynamiki.
 
Ostatnie miejsce chowania się przed pędzącą rzeczywistością to MASKA. Söhner wykorzystując rysunek kredkami świecowymi w  dziele „!Esperanza" skrywa przedstawianą postać za ogromem barw i kolorów. Nie ma on nic wspólnego z  prawdziwym wyrazem twarzy przedstawianej osoby. Nałożona maska staje się więc kłamstwem i całkowicie pozbawionym realnych odnośników przekazem. Człowiek ukazany widzowi nie istnieje, jest stworzoną w  wyobraźni artystki nierealistyczna wizją. Ten fakt uwypukla także sposób przedstawienia zaistniałej osoby. W  swej formie posiada on więcej elementów spójnych z  karykatura niż portretem.
 
Spojrzał w  lustro- zobaczył osobę, którą tak dobrze znał. <>- we własnej osobie. Po raz pierwszy w  życiu przyglądał się samemu sobie. Oczy, usta i nos zatopiły się w  grymasie bólu. Kim był? Dlaczego tego nie wiedział?

Wydawało mu się, że znał odpowiedź na każde pytanie. Wydawało mu się, że życie nigdy nie zniewoli go swym biegiem. A jednak zniewoliło, ale inaczej...

Tak bardzo się chował- maski, które przybierał, ucieczki w  nieznane, które odbył...

Był jak duch- stał się niewidzialny. Zbyt nieuchwytny, za bardzo nieosiągalny. Tak bardzo, że zapomniał iż istotą życia jest... życie. Istotą zaś prac Söhner jest pouczenie o tym.

Anna Stróżyk    
Galeria Quaggaart

Obraz 1>>
Obraz 2>>
Obraz 3>>


Słowa kluczowe: Felicitas Söhnerprace obrazy galeria quaggaart bawaria artystka prace
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
18. edycja lubelskiej Noc Kultury
Zbliża się 18. edycja lubelskiej Noc Kultury Lublin

Miasto na kilka godzin zamieni się w raj dla wszystkich miłośników sztuki.

Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Festiwal ŁÃłdź Wielu Kultur
Przed nami Festiwal Łódź Wielu Kultur 2024 Łódź

Wydarzenie od 4 do 13 października 2024 roku Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi.

Polecamy
Obraz Zdzisława Beksińskiego
Przypadek Beksińskiego, czyli o ochronie prawa własności intelektualnej za granicą

Prace Zdzisława Beksińskiego to nadal rozchwytywany towar, za który kolekcjonerzy są w stanie zapłacić ogromne sumy.

Narodziny Wenus, Sandro Botticelli
"Narodziny Wenus" - co ukryto w obrazie bogini miłości?

Sandro Botticelli umiejętnie zestawił ze sobą statyczną pozę Wenus i dynamiczne gesty pozostałych postaci.

Ostatnio dodane
18. edycja lubelskiej Noc Kultury
Zbliża się 18. edycja lubelskiej Noc Kultury Lublin

Miasto na kilka godzin zamieni się w raj dla wszystkich miłośników sztuki.

Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w