42. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans
2007-08-30 14:57:28913 artystów, 38 koncertów, 17 zespołów artystycznych i 35 solistów to liczby towarzyszące tegorocznej edycji festiwalu, która w całości została zaprojektowana przez dyrektora artystycznego, wybitnego muzyka i dyrygenta, Paula McCreesha. Podczas konferencji prasowej wyznał on, że Festiwal to dla niego "pochodnia, która wyznacza kierunek współpracy między artystami z Polski i zagranicy". Jednocześnie podkreślił, że nie trzeba być osoba wierzącą, by muzykę sakralną tworzyć lub jej słuchać: "(…) paradoksalnie właśnie teraz, kiedy nasze społeczeństwo nabiera coraz bardziej świeckiego charakteru, dzieła te nadal opowiadają nam o kruchości ludzkiego losu, tęsknocie za innym światem oraz ludzkiej potrzebie tworzenia piękna". Wratislavia Cantans to w jego oczach szansa na świętowanie związku religii i człowieczeństwa, szansa na odkrycie w sobie tego, co ludzkie.
Warto zauważyć, że w poprzednich latach Festiwal składał się z dwóch części - wrocławskiej i dolnośląskiej, przy czym koncerty na terenie innych miast Dolnego Śląska były raczej kameralne. W tym roku organizatorzy zapewniają, że koncerty poza Wrocławiem nie będą miały mniejszej rangi artystycznej, a przy okazji pozwolą na poznanie zabytków całego regionu. „Wszystkie koncerty będą wydarzeniami światowego formatu. Na tym właśnie polegać będzie międzynarodowa pozycja naszego Festiwalu” – potweirdza dyrektor generalny, Andrzej Kosendiak.
Wratislavia Cantans to prawdziwa uczta dla miłośników muzyki i szansa na spotkanie ze światowymi dobrami kultury. Trzy koncerty będą transmitowane przez Telewizję Polską, dziesięć będzie można usłyszeć w programie 2 Polskiego Radia. Najlepiej jednak być jednak we Wrocławiu lub jego okolicach osobiście i przekonać się, jak wielką silę ma muzyka rozbrzmiewająca w starych murach. Zapraszamy serdecznie!
Joanna Gauden
joanna.gauden@dlastudenta.pl
THE GABRIELI CONSORT & PLAYERS, Paul McCreesh (dyr.)
Susan Gritton (s), Jane Irwin (mzs), Werner Güra (t), Neal Davies (b)
Ludwig van Beethoven – Missa Solemnis D-dur, op. 123
Podczas ubiegłorocznej inauguracji festiwalu wysłuchaliśmy Wielkiej Mszy c-moll Mozarta. Tym razem pod kierunkiem dyrektora artystycznego festiwalu wykonane zostanie jedno z największych dzieł muzyki sakralnej, które z uwagi na rozmach i strukturę nazywane jest pierwszą mszą symfoniczną. Missa solemnis stanowi manifest duchowy Beethovena, który pragnął, by dzieło „z serca do serc trafiło”.
07.09.2007, piątek, godz. 19.00, Bazylika p.w. św. Elżbiety we Wrocławiu
THE GABRIELI CONSORT, Paul McCreesh (dyr.)
„Róża bez skazy” Palestrina, Tallis, Bax, Swayne, Ades - utwory chóralne Podniosły program muzyki chóralnej ku czci Najświętszej Maryi Panny, zestawiający dzieła mistrzów renesansu (Palestrina, Mouton, Tallis) z muzyką późniejszą (Bax, Swayne, Ades)
07.09.2007, godz. 21.30, Oratorium Marianum we Wrocławiu
CONCERTO ITALIANO, Rinaldo Alessandrini (dyr.)
Claudio Monteverdi – Madrygały z II, III, IV, V i VI Księgi
Program zbudowano w oparciu o Madrygały Monteverdiego, w wykonaniu których ten znakomity zespół jest niedościgłym mistrzem. Nagrania kolejnych Ksiąg zostały nagrodzone praktycznie wszelkimi możliwymi tytułami: Diapason d'or, Grand Prix de la Nouvelle Academie de Disque, Grand Prix de l'Academie Charles Cros, Editor's choice (Gramophone), Choc de la Musique, 10 de Rèpertoire, Cannes Classical Awards, Gramophone Award, Deutscher Schallplattenpreis.
07.09, godz. 21.00, Kościół p.w. św. Wojciecha we Wrocławiu
SCHOLA GREGORIANA SILESIENSIS, Robert Pożarski (kier. art.)
BORNUS CONSORT, Marcin Bornus-Szczyciński (kier. art.)
NOCNA LITURGIA Całonocne czuwanie – połączenie liturgii i śpiewu. Zakończy się ono sobotnią Jutrznią. Nocna liturgia zwraca muzykę praktyce, z której się narodziła i z którą tworzyła jedność. Ojcowie Dominikanie modlić się będą świętując wigilię uroczystości Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, w polskiej tradycji Święto Matki Bożej Siewnej, przypadające na dzień 8 września.
07.09, godz. 19.00, Zamek Kliczków
JAKOB LINDBERG (lutnia)
Sylvius Leopold Weiss, Johann Sebastian Bach – dzieła na lutnię solo
Silvius Leopold Weiss to związany z Wrocławiem kompozytor i mistrz lutni, który za życia przyjaźnił się z Johannem Sebastianem Bachem. Uznawany jest za najwybitniejszego lutnistę XVIII-wiecznej Europy. Podczas koncertu odbędzie się promocja wydanej przez Wratislavia Cantans i firmę DUX najnowszej płyty z serii „1000 lat Muzyki we Wrocławiu” zawierającej dzieła Weissa w wykonaniu Lindberga.
08.09.2007, sobota, godz. 19.00, Kolegiata p.w. św. Krzyża we Wrocławiu
CONCERTO ITALIANO, Rinaldo Alessandrini (dyr.)
Anna Simboli (s), Andrea Arrivabene (ct), Luca Dordolo (t), Matteo Bellotto (b)
Alessandro Melani – Oratorium „Il Sacrificio di Abele” (1687)
Około 300 lat dzieło pozostawało w zapomnieniu, a nawet uchodziło za zaginione: „Il Sacrificio di Abele” („Ofiara Abla”) Alessandro Melaniego (1639-1703) – kompozytora, który pośród 9 innych oratoriów oraz 14 oper stworzył jedno z najlepszych oratoriów swej epoki. Teraz ten barokowy klejnot ponownie nabrał blasku, dzięki autorskiej rekonstrukcji dokonanej przez Rinaldo Alessandriniego, doskonałego klawesynisty i kierownika zespołu „Concerto Italiano”.
08.09, godz. 21.30, Ratusz – Sala Wielka we Wrocławiu
JAKOB LINDBERG (lutnia)
Sylvius Leopold Weiss, Johann Sebastian Bach – dzieła na lutnię solo
Silvius Leopold Weiss to związany z Wrocławiem kompozytor i mistrz lutni, który za życia przyjaźnił się z Johannem Sebastianem Bachem. Uznawany jest za najwybitniejszego lutnistę XVIII-wiecznej Europy. Podczas koncertu odbędzie się promocja wydanej przez Wratislavia Cantans i firmę DUX najnowszej płyty z serii „1000 lat Muzyki we Wrocławiu” zawierającej dzieła Weissa w wykonaniu Lindberga.
08.09, godz. 14.00, Kościół Mariacki w Legnicy
GABRIELI CONSORT, Paul McCreesh (dyr.)
„Róża bez skazy” Palestrina, Tallis, Bax, Swayne, Ades - utwory chóralne Podniosły program muzyki chóralnej ku czci Najświętszej Maryi Panny, zestawiający dzieła mistrzów renesansu (Palestrina, Mouton, Tallis) z muzyką późniejszą (Bax, Swayne, Ades)
08.09, godz. 19.00, Kościół p.w. Nawiedzenia NMP w Bardzie
GABRIELI CONSORT, Paul McCreesh (dyr.)
„Róża bez skazy” Palestrina, Tallis, Bax, Swayne, Ades - utwory chóralne Podniosły program muzyki chóralnej ku czci Najświętszej Maryi Panny, zestawiający dzieła mistrzów renesansu (Palestrina, Mouton, Tallis) z muzyką późniejszą (Bax, Swayne, Ades)
08.09, godz. 19:00, Kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Kamieńcu Ząbkowickim
ORKIESTRA BAROKOWA FILHARMONII WROCŁAWSKIEJ, Jarosław Thiel (kier. art.), Marta Boberska (s)
Wolfgang Amadeusz Mozart - sonaty kościelne KV 278 i 329, motet "Exsultate, jubilate" KV 165, Symfonia D-dur nr 30 KV 202 Program skonstruowany wokół Mozartowskich dzieł sakralnych powstałych w Salzburgu w wykonaniu wrocławskiego zespołu grającego na instrumentach z epoki.
08.09, godz. 19.00, Kościół p.w. Matki Bożej Miłosierdzia w Oleśnicy
RIAS-KAMMERCHOR, Hans-Christoph Rademann (dyr.)
Felix Mendelssohn-Bartholdy, Johannes Brahms, Gustav Mahler - Utwory chóralne
RIAS-Kammerchor należący do ścisłej światowej elity zespołów chóralnych przedstawi rzadko wykonywane dzieła kompozytorów XIX wieku. Pieśń chóralna a cappella to zarówno dzieła sakralne jak i świeckie skomponowane do wierszy najwybitniejszych niemieckich poetów. Ciekawostkę w programie stanowi cykl pieśni Mendelssohna przeznaczonych do śpiewania w plenerze.
09.09.2007, niedziela, godz. 17.00, Ratusz – Sala Wielka we Wrocławiu
PIETER WISPELWEY (wiolonczela)
Johann Sebastian Bach – Suity na wiolonczelę solo (nr. 1-6)
Wyjątkowy recital „tour de force” dla wykonawcy – tylko nieliczni wirtuozi podejmują się wykonać komplet bachowskich suit na wiolonczelę solo podczas jednego wieczoru! Koncerty Pietera Wispelweya z Suitami Bacha określane są przez międzynarodową krytykę jako „niezwykłe spotkania o pieczołowicie przemyślanej konstrukcji i wewnętrznej spójności”.
09.09, godz. 21.30, Bazylika p.w. św. Elżbiety we Wrocławiu
RIAS-KAMMERCHOR, Hans-Christoph Rademann (dyr.)
Felix Mendelssohn-Bartholdy, Johannes Brahms, Gustav Mahler - Utwory chóralne
RIAS-Kammerchor należący do ścisłej światowej elity zespołów chóralnych przedstawi rzadko wykonywane dzieła kompozytorów XIX wieku. Pieśń chóralna a cappella to zarówno dzieła sakralne jak i świeckie skomponowane do wierszy najwybitniejszych niemieckich poetów.
Ciekawostkę w programie stanowi cykl pieśni Mendelssohna przeznaczonych do śpiewania w plenerze.
09.09, godz. 16.00, Sala Książęca Opactwa Cysterskiego w Lubiążu
ORKIESTRA BAROKOWA FILHARMONII IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO WE WROCŁAWIU, Jarosław Thiel (kier. art.), Marta Boberska (s)
Wolfgang Amadeusz Mozart – sonaty kościelne KV 278 i 329, motet „Exsultate, jubilate” KV 165, Symfonia D-dur nr 30 KV 202
Dzieła sakralne Mozarta oraz jedna z jego salzburskich symfonii w wykonaniu wrocławskiego zespołu grającego na instrumentach z epoki lub ich kopiach.
09.09, godz. 16.00, Zamek Piastów Śląskich w Brzegu
JAKOB LINDBERG (lutnia)
Sylvius Leopold Weiss, Johann Sebastian Bach – dzieła na lutnię solo
Silvius Leopold Weiss to związany z Wrocławiem kompozytor i mistrz lutni, który za życia przyjaźnił się z Johannem Sebastianem Bachem. Uznawany jest za najwybitniejszego lutnistę XVIII-wiecznej Europy. Podczas koncertu odbędzie się promocja wydanej przez Wratislavia Cantans i firmę DUX najnowszej płyty z serii „1000 lat Muzyki we Wrocławiu” zawierającej dzieła Weissa w wykonaniu Lindberga.
09.09, godz. 19.30, Kościół p.w. Wniebowzięcia NMP w Bolesławcu
GABRIELI CONSORT, Paul McCreesh (dyr.)
„Róża bez skazy” Palestrina, Tallis, Bax, Swayne, Ades - utwory chóralne
Podniosły program muzyki chóralnej ku czci Najświętszej Maryi Panny, zestawiający dzieła mistrzów renesansu (Palestrina, Mouton, Tallis) z muzyką późniejszą (Bax, Swayne, Ades)
10.09.2007, poniedziałek, godz. 19.00, Katedra Polskokatolicka p.w. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
ORKIESTRA I CHÓR FILHARMONII IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO WE WROCŁAWIU, CHÓR DZIEWCZĘCY SKOWRONKI, Jacek Kaspszyk (dyr.)
Mikołaj Zalasiński, Iwona Hossa, Krzysztof Szmyt, Ryszard Minkiewicz, Romuald Tesarowicz, Stefania Toczyska
Karol Szymanowski – Król Roger (wersja koncertowa)
Opera w wersji koncertowej z okazji Roku Karola Szymanowskiego przygotowana przez Jacka Kaspszyka, szefa artystycznego Filharmonii im. W. Lutosławskiego we Wrocławiu, którego realizacje „Króla Rogera” są uznawane za wzorcowe. Arcydzieło Karola Szymanowskiego zabrzmi w wykonaniu przeżywającej wielki rozkwit orkiestry Filharmonii im. W. Lutosławskiego oraz młodego wrocławskiego chóru filharmonicznego.
10.09, godz. 21.30, Kolegiata p.w. św. Krzyża we Wrocławiu
CANTUS CÕLLN, Conrad Junghänel (dyr.)
Johanna Koslowsky (s), Ulrike Hofbauer (s), Elisabeth Popien (a), Wilfried Jochens (t), Wolf Matthias Friedrich (b)
Droga do Bacha – rozwój kantaty niemieckiej w XVII w. (Dietrich Buxtehude, Matthias Weckmann, Johann Rosenmüller)
Zespół Cantus Cölln z wielkim pietyzmem podchodzi do spuścizny po niemieckich kompozytorach XVII wieku. Doskonałe nagrania Buxtehudego i Rosenmüllera odkrywają przed melomanami zapomniany do niedawna świat „małych mistrzów”.
10.09, godz. 19.00, Kolegiata p.w. NMP w Głogowie
GABRIELI CONSORT, James Burton (dyr.)
From a Green and Pleasant Land - angielska muzyka chóralna
Angielska muzyka powstała z inspiracji pięknem krajobrazu (Britten, Vaughan Williams i Stanford)
11.09.2007, wtorek, godz. 19.00, Bazylika p.w. św. Elżbiety we Wrocławiu
THE MONTEVERDI CHOIR & THE ENGLISH BAROQUE SOLOISTS,
Sir John Eliot Gardiner (dyr.)
Julia Doyle (s), Clare Wilkinson (mzs), James Gilchrist (t), Peter Harvey (b), Matthew Brook (b)
Kantaty rodu Bachów na święto Michała Archanioła
Kantaty powstały z inspiracji fragmentem Apokalipsy św. Jana o walce sił ciemności z hufcami anielskimi pod wodzą Archanioła Michała. Nagranie tych utworów ukazało się w 2006 na płytach Soli Deo Gloria – wytwórni płytowej należącej do Gardinera. Program w stosunku do nagrania płytowego jest rozszerzony, zawiera także dzieła poprzedników Johanna Sebastiana Bacha.
11.09, godz. 21.30, Kolegiata p.w. św. Krzyża we Wrocławiu
NICHOLAS DANIEL (obój)
INCATATION: Richard Wagner, Johann Sebastian Bach, Benjamin Britten, Thea Musgrave, Luciano Berio, Nigel Osborne
Obój i rożek angielski jako instrumenty solowe, których dźwięk ma przywoływać tęsknotę za pasterską idyllą, a także snuć opowieści o niespełnionej miłości...
11.09, godz. 19.00, Kościół p.w. św. św. Piotra i Pawła w Oławie
KWARTET ŚLĄSKI
Philip Glass – II Kwartet smyczkowy „Company”
Grażyna Bacewicz – IV Kwartet smyczkowy
Franz Schubert – XIV Kwartet smyczkowy d-moll „Der Tod und das Mädchen”, D. 810
11.09, godz. 19.30, Kościół p.w. Wniebowzięcia NMP w Kłodzku
GABRIELI CONSORT, James Burton (dyr.)
From a Green and Pleasant Land - angielska muzyka chóralna
Angielska muzyka powstała z inspiracji pięknem krajobrazu (Britten, Vaughan Williams i Stanford)
12.09, środa, godz. 17.00, Kościół Ewangelicko-Augsburski we Wrocławiu
ORKIESTRA BAROKOWA FILHARMONII IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO WE WROCŁAWIU, soliści uczestnicy kursu interpretacji muzyki oratoryjnej i kantatowej, Benjamin Bayl (dyr.)
Georg Friedrich Händel – Brockes Passion
Pasję tę skomponował Händel na ok. 8 lat przed powstaniem bachowskich arcydzieł. Libretto Bartholda Heinricha Brockesa (stąd nazwa „Pasja Brockesa”) cieszyło się ogromną popularnością wśród kompozytorów początku XVIII wieku. Przed Händlem zmierzyli się z nim m.in. Telemann, Keiser i Mattheson. Również Bach wykorzystał poezje Brockesa w swojej „Pasji Janowej”.
12.09, godz. 21.30, Aula Leopoldina we Wrocławiu
SZYMANOWSKI QUARTET
Ludwig van Beethoven – XV Kwartet smyczkowy a-moll, op. 132
Johann Sebastian Bach – Chorały
Béla Bartòk – Tańce rumuńskie na kwartet smyczkowy
12.09, godz. 19.00, Kościół Pokoju w Świdnicy
THE MONTEVERDI CHOIR & THE ENGLISH BAROQUE SOLOISTS
Sir John Eliot Gardiner (dyr.)
Julia Doyle (s), Clare Wilkinson (mzs), James Gilchrist (t), Peter Harvey (b), Matthew Brook (b),
Johann Sebastian Bach i jego rodzina – Altbachisches Archiv
Johann Sebastian Bach gromadził kantaty skomponowane przez licznych członków swojej rodziny. Ten cenny zbiór został udostępniony muzykologom i wykonawcom dopiero w 1935. Zaginiony po II wojnie światowej, został odnaleziony w Państwowym Archiwum w Kijowie, gdzie trafił jako zdobycz wojenna. Altbachisches Archiv doczekał się bardzo interesujących interpretacji, m.in. Reinharda Goebla i Musica Antiqua Köln, a ostatnio Cantus Cölln pod kierunkiem Conrada Junghänela. Program ten, tym razem w wykonaniu arcymistrza Sir John Eliota Gardinera zabrzmi w niezwykłej urody Kościele Pokoju w Świdnicy.
13.09, czwartek, godz. 19.00, Bazylika p.w. św. Elżbiety
THE ROYAL STRING QUARTET, SZYMANOWSKI QUARTET, KWARTET ŚLĄSKI, LUTOSŁAWSKI QUARTET WROCŁAW
NICHOLAS DANIEL (obój)
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwartet smyczkowy „Pruski” F-dur, KV 590
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwartet smyczkowy „Myśliwski” B-dur, KV 458
John Tavener – Kaleidoscopes
Powstałe w 2005 roku dzieło wybitnego brytyjskiego kompozytora zadedykowane zostało W. A. Mozartowi i bazuje na frazach z jego utworów. Zgodnie z dyspozycją Tavenera całość odwołuje się do harmonii sfer – wokół oboisty w kierunkach wyznaczonych przez cztery strony świata znajdą się 4 kwartety smyczkowe, a także perkusja złożona z wielkiego gongu i tybetańskich dzwonków świątynnych.
Program uzupełni muzyka kameralna W. A. Mozarta, z której czerpał Tavener. Wśród wykonawców znajduje się Nicholas Daniel, z myślą o którym Tavener komponował „Kaleidoscopes” i który był wykonawcą prawykonania utworu w 2005 roku.
13.09, godz. 21.30, Oratorium Marianum we Wrocławiu
DIETRICH HENSCHEL (brt)
MICHAEL SCHÄFER (pf)
Ralph Vaughan Williams – Songs of travel
Robert Schumann – Liederzyklus op. 39
Wybitny niemiecki śpiewak proponuje recital pieśni złożony z dwóch cykli: „Pieśni podróży” brytyjskiego kompozytora Vaughana Williamsa z początku XX wieku oraz „Liederzyklus op. 39” Schumanna do tekstów pochodzącego z Dolnego Śląska poety Eichendorffa.
13.09, godz. 19.00, Kościół p.w. Wniebowzięcia NMP we Lwówku Śląskim
ORKIESTRA BAROKOWA FILHARMONII IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO WE WROCŁAWIU, soliści uczestnicy kursu interpretacji muzyki oratoryjnej i kantatowej, Benjamin Bayl (dyr.)
Georg Friedrich Händel – Brockes Passion
Pasję tę skomponował Händel na ok. 8 lat przed powstaniem bachowskich arcydzieł. Libretto Bartholda Heinricha Brockesa (stąd nazwa „Pasja Brockesa”) cieszyło się ogromną popularnością wśród kompozytorów początku XVIII wieku. Przed Händlem zmierzyli się z nim m.in. Telemann, Keiser i Mattheson. Również Bach wykorzystał poezje Brockes'a w swojej „Pasji Janowej”.
14.09, piątek, godz. 19.00, Katedra Polskokatolicka p.w. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
SINFONIA VARSOVIA, THE GABRIELI CONSORT, CHÓR FILHARMONII IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO WE WROCŁAWIU, Mhairi Lawson (s), Dietrich Henschel (brt), Paul McCreesh (dyr.)
Johannes Brahms – Ein Deutsches Requiem
Detlev Glanert (Johannes Brahms) – Vier Präludien und Ernste Gesänge
Połączenie arcydzieła Brahmsa z utworem współczesnego brytyjskiego kompozytora, który dokonał instrumentacji „Vier Ernste Gesänge” Brahmsa oraz wpisał je w ramy własnych preludiów i postludium, tworząc oryginalną całość, a mianowicie przemyślenia nad brahmsowską wizją śmierci z punktu widzenia młodego twórcy XXI wieku.
Tytuł „Ein deutsches Requiem” odwołuje się do mszy żałobnej będącej modlitwą za zmarłych. Brahms jednak nie użył tekstu liturgicznego, lecz dokonał kompilacji tekstów biblijnych i apokryfów w niemieckim tłumaczeniu. Nie jest to też modlitwa za zmarłych, lecz za żywych „pozostających w cierpieniu”. Dzieło zaliczane jest do najwspanialszych przykładów muzyki sakralnej i stawiane na równi z „Wielką Mszą h-moll” Bacha, „Requiem” Mozarta oraz „Missa solemnis” Beethovena
14.09.2007, godz. 21.30, Bazylika p.w. św. Elżbiety we Wrocławiu
ORKIESTRA KAMERALNA AUKSO, CHÓR CAMERATA SILESIA,
Marek Moś (dyr.)
Agata Zubel (s), Michał Micker (altówka), Andrzej Bauer (wiolonczela) Ralph Vaughan Williams - Flos Campi,
ORKIESTRA BAROKOWA FILHARMONII IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO WE WROCŁAWIU,
soliści uczestnicy kursu interpretacji muzyki oratoryjnej i kantatowej, Benjamin Bayl (dyr.)
14.09, godz. 19.00, Pałac w Jelczu - Laskowicach
THE ROYAL STRING QUARTET
Ludwig van Beethoven – XVI Kwartet smyczkowy, op. 135
Karol Szymanowski – I Kwartet smyczkowy, op. 37 (a)
Joseph Haydn – XXXV Kwartet smyczkowy „Wschód słońca”, op. 76 nr 4
Na przykładzie tego koncertu można prześledzić drogę rozwoju najszlachetniejszego gatunku muzyki kameralnej, jakim jest kwartet smyczkowy.
15.09.2007, sobota, godz. 19.00, Katedra Polskokatolicka p.w. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
SINFONIA VARSOVIA, THE GABRIELI CONSORT, CHÓR FILHARMONII IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO WE WROCŁAWIU, Mhairi Lawson (s), Dietrich Henschel (brt), Paul McCreesh (dyr.)
Johannes Brahms – Ein Deutsches Requiem
Detlev Glanert (Johannes Brahms) – Vier Präludien und Ernste Gesänge
Połączenie arcydzieła Brahmsa z utworem współczesnego brytyjskiego kompozytora, który dokonał instrumentacji „Vier Ernste Gesänge” Brahmsa oraz wpisał je w ramy własnych preludiów i postludium, tworząc oryginalną całość, a mianowicie przemyślenia nad brahmsowską wizją śmierci z punktu widzenia młodego twórcy XXI wieku.
Tytuł „Ein deutsches Requiem” odwołuje się do mszy żałobnej będącej modlitwą za zmarłych. Brahms jednak nie użył tekstu liturgicznego, lecz dokonał kompilacji tekstów biblijnych i apokryfów w niemieckim tłumaczeniu. Nie jest to też modlitwa za zmarłych, lecz za żywych „pozostających w cierpieniu”. Dzieło zaliczane jest do najwspanialszych przykładów muzyki sakralnej i stawiane na równi z „Wielką Mszą h-moll” Bacha, „Requiem” Mozarta oraz „Missa solemnis” Beethovena.
15.09, godz. 21.30, Bazylika p.w. św. Elżbiety we Wrocławiu
THE CARDINALL’S MUSICK, Andrew Carwood (dyr.)
Palestrina – polifonia wokalna na Dzień św. Wawrzyńca
Rekonstrukcja muzyki towarzyszącej nabożeństwu ku czci św. Wawrzyńca oparta na dziełach wielkiego mistrza renesansu – Giovanniego Perluigiego da Palestriny.
15.09, godz. 15.30, Bazylika p.w. Nawiedzenia NMP w Hejnicach (Czechy)
LUTOSŁAWSKI QUARTET WROCŁAW
Grażyna Bacewicz – IV Kwartet smyczkowy
Marcin Markowicz – II Kwartet smyczkowy
Karol Szymanowski – II Kwartet smyczkowy
15 września, godz. 18:00, Miejski Dom Kultury w Zgorzelcu
ORKIESTRA BAROKOWA FILHARMONII IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO WE WROCŁAWIU, soliści uczestnicy kursu interpretacji muzyki oratoryjnej i kantatowej
Benjamin Bayl (dyr.)
Georg Friedrich Händel – Brockes Passion
Pasję tę skomponował Händel na ok. 8 lat przed powstaniem bachowskich arcydzieł. Libretto Bartholda Heinricha Brockesa (stąd nazwa „Pasja Brockesa”) cieszyło się ogromną popularnością wśród kompozytorów początku XVIII wieku. Przed Händlem zmierzyli się z nim m.in.
Telemann, Keiser i Mattheson. Również Bach wykorzystał poezje Brockesa w swojej „Pasji Janowej”.
16.09.2007, niedziela
MSZE ŚW. WE WROCŁAWIU Z UDZIAŁEM ARTYSTÓW UCZESTNICZĄCYCH W FESTIWALU; OPRAWY MUZYCZNE LITURGII – UTWORY KOMPOZYTORÓW POLSKICH RÓŻNYCH EPOK
godz. 9.30 Kościół Uniwersytecki
CHÓR FILHARMONII WROCŁAWSKIEJ
Agnieszka Franków-Żelazny (dyr.)
godz. 10.30 Kościół NMP na Piasku
ARS CANTUS, Tomasz Dobrzański (dyr.)
godz. 12.00 Kościół Bożego Ciała
CANTORES MINORES WRATISLAVIENSES, Piotr Karpeta (dyr.)
godz. 12.30 Kościół Serca Jezusowego (Plac Grunwaldzki 3)
CHÓR POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
Małgorzata Sapiecha-Muzioł (dyr.)
16.09, godz. 17.00, Kolegiata p.w. św. Krzyża we Wrocławiu
THE CARDINALL’S MUSICK, Andrew Carwood (dyr.)
Palestrina, de Wert – polifonia wokalna
Sakralna muzyka a cappella dworu Gonzagów, margrabiów Mantui. Z rodem Gonzagów był także związany Claudio Monteverdi, a zatem koncert ten stanowi wprowadzenie do „Nieszporów” Monteverdiego.
16.09., godz. 19:00, Kościół Matki Bożej Królowej Polski w Polkowicach
CHÓR FILHARMONII WROCŁAWSKIEJ,
Agnieszka Franków - Żelazny (dyr.)
Cantate Domino - sakralne utwory acappella
Claudio Monteverdi – Vespro della Beata Vergine (1610)
40 lat temu założyciel festiwalu Andrzej Markowski przedstawił wrocławskiej publiczności dzieło Monteverdiego w wykonaniu orkiestry symfonicznej Wrocławskiej Filharmonii i nieistniejącego już Chóru Polskiego Radia we Wrocławiu. Wykonanie to (dla większości melomanów pierwsze spotkanie z tym arcydziełem) przeszło do legendy.
W ubiegłym roku swoją autorską wizję „Nieszporów” zaproponował dyrektor artystyczny festiwalu Paul McCreesh, dokonując nagrania płytowego dla Deutsche Grammophon. Z tą interpretacją publiczność zapozna się na zakończenie tegorocznej Wratislavii Cantans. Z myślą o wykonaniu dzieła Paul McCreesh zamówił wykonanie dwojga skrzypiec, które są wierną kopią instrumentów z końca XVI w. Lutnik opierał się między innymi na dawnych traktatach oraz ikonografii XVI-wiecznej. Instrumenty różnią się od skrzypiec XVII-wiecznych i późniejszych nie tylko kształtem poszczególnych części i brzmieniem, jak również techniką gry.
Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w programie.