Dzieje się - Sztuka

Wywiad z wydawcą stacji ARTE TV po polsku

2020-08-05 15:20:54

ARTE TV jest europejską stacją telewizyjną, prezentującą kanały kulturalne, w tym niezwykle ciekawe i inspirujące reportaże oraz kino dla wymagających fanów. Repertuar jest szeroki, zawiera także materiały odnoszące się do niektórych województw w Polsce, skupiające się na lokalnej wartości tych miejsc. Przygotowane zostały one od podszewki, pod okiem naszych zagranicznych sąsiadów. Dowiedzcie się, jak zaczęła się cała inicjatywa!

Młody człowiek na wycieczce, krajobraz, ładny widok

Inicjatywa ARTE TV - informacje

W tym roku zainicjowano działania na skalę światową Time to Question, kontynujące ankietę Generacji Co? z 2013 roku, w której brała udział francuska młodzież. Analiza "pierwszej edycji" wykazała obawy i oczekiwania młodzieży. Aktualne działania mają na celu ukazanie tego, jak postrzegać będą świat młodzi ludzie oraz jaki mają też stosunek do zmian. Nie tylko tych pozytywnych. Jak się okazuje, ich zdanie jest bardzo cenne. Ważne jest, by zdawać sobie sprawę z problemów świata i nie być wobec nich obojętnym. Od tego rozpoczynają się zmiany. Tegoroczna akcja internetowa zakończy się jesienią w sposób wyjątkowy - uwieńczeniem programu ARTE TV w tym obszarze będzie film dostępny na stronie platformy i YouTube. Będzie on stanowić zapis oryginalnego pomysłu, który będzie szerzył inspiracje.

Zapraszamy do przeczytania wywiadu z dyrektorką całego przedsięwzięcia!

Wywiad 

dlaStudenta.pl: ARTE TV rozpoczęło swoją działalność na początku lat 90. Głównie dostępne są treści kulturalne. Jakiego typu dokładnie? Co może wydać się fascynujące dla młodych ludzi, którzy dopiero co poznawać będą tę platformę?

Berenika Wyrzykowska – Novi: Telewizja ARTE powstała w 1992 roku z inicjatywy Francji i Niemiec, jako publiczny, niekomercyjny, francusko-niemiecki kanał kulturalny, mający na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków. Naszym celem od zawsze było zbliżanie do siebie ludzi poprzez pokazywanie międzykulturowych podobieństw i różnic, i tym samym lepsze zrozumienie się nawzajem. W tym celu współpracujemy obecnie z 9 kanałami publicznymi w Europie, z którymi wspólnie tworzymy audiowizualne treści. Kulturę traktujemy w szerokim tego słowa znaczeniu, zarówno jako kulturę „wysoką” (malarstwo, rzeźba, literatura, muzyka klasyczna), jak i kulturę ogólną (geografia, geopolityka, historia i najnowsze wydarzenia na świecie) czy popkulturę.

Pięć lat temu nasza telewizja postanowiła dotrzeć do jeszcze szerszej publiczności i dzięki wsparciu Unii Europejskiej stworzyła aż cztery dodatkowe wersje językowe z napisami po angielsku, hiszpańsku, polsku i włosku. Dzięki temu od ponad 2 lat programy ARTE docierają do 70% Europejczyków (360 milionów!) w ich języku ojczystym. ARTE po polsku to bezpłatna platforma VOD dostępna w Internecie, na aplikacjach mobilnych i telewizorach Smart TV. Powstała w listopadzie 2016 roku i obejmuje najciekawsze programy z ramówki telewizji ARTE - filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze, popkulturze i sztuce. Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych.

Naszą siłą jest różnorodność, a to samo można zresztą przecież powiedzieć o Europie i Europejczykach! Wiele osób może słuchać jednocześnie muzyki klasycznej i metalu, interesować się jednocześnie popkulturą i polityką, u nas każdy znajdzie coś dla siebie.

Czy reportaże dotyczące zakątków historycznych miast oprócz funkcji edukacyjnej zachęciły być może nie tylko młodych ludzi, ale też ich rodziny do podróżowania oraz do ogólnego rozwinięcia się pod względem gospodarczym przedstawianych rejonów?

Mamy oczywiście taką nadzieję. Nasze programy są skierowane do ludzi ciekawych świata, którzy chcą się rozwijać i dowiedzieć czegoś nowego o innych krajach czy kulturach. Dla przykładu, w naszej  ofercie dostępny jest obecnie program pozwalający na odkrywanie Paryża śladami Amelii Poulain z kultowego już filmu „Amelia” Jean-Pierre’a Jeuneta. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi programami przed planowaniem kolejnego wyjazdu na wakacje, gdyż w naszej ofercie można znaleźć wiele inspiracji! Z drugiej strony mamy również i programy dotyczące masowej turystyki i niszczenia centrów miast, staramy się więc pokazać dwie strony medalu poruszanych przez nas tematów. 

Jak wygląda bilans zainteresowania platformą ARTE TV mieszkańców Francji i Niemiec?

Telewizja ARTE w wersji francuskiej i niemieckiej istnieje już prawie 30 lat i w tych krajach znana jest jako stacja, której programy są wyrazem kreatywności, różnorodności i innowacyjności oraz jako wzór do naśladowania dla pozostałych publicznych kanałów telewizyjnych w Europie. W 2019 roku we Francji oglądalność stacji wynosiła 2,6% rynku, w Niemczech 1,1% [1]. Jednak od lat ARTE rozwija się szczególnie w branży cyfrowej. W zeszłym roku w naszych wszystkich wersjach językowych zarejestrowano ponad miliard obejrzanych filmów, z czego 20% z nich poza Francją i Niemcami. To pokazuje silny wpływ naszej oferty nie tylko we Francji i w Niemczech, ale także w całej Europie. Dzięki ofercie dostępnej w 6 językach docieramy do ponad 70% Europejczyków w ich języku ojczystym, a podczas pandemii koronawirusa nasza oferta zanotowała prawie podwójny wzrost oglądalności. To pokazuje, jak wysoki potencjał mają nasze programy. Staramy się, by pokazywały one różnorodny, europejski, a nie tylko francusko-niemiecki punkt widzenia na różne sprawy.

Prócz zaprezentowanego repertuaru jesienią dostępne będą skondensowane wyniki ankiety dotyczącej pytań skierowanych do młodego pokolenia. Pytania dotyczą ich spojrzenia na świat. Skąd wziął się pomysł na inicjatywę, która zaangażowała młodych ludzi i dała im okazję do swobodnego oddania głosu? Pierwsza taka akcja Generacji CO? miała miejsce w 2013 roku, “druga fala” nadal trwa.

Celem akcji jest zbadanie, jak widzą świat ci, którzy będą go tworzyć za 20 lat, oraz zbadanie podejścia młodego pokolenia do wyzwań politycznych, społecznych i klimatycznych i zaoferowanie mu możliwości stworzenia swojego autoportretu. Pandemia koronawirusa wywróciła bowiem świat do góry nogami i potwierdziła pilną potrzebę zastanowienia się nad jego kształtem i funkcjonowaniem. Pytania, które można znaleźć w naszej ankiecie [2]: „Czy ekologia jest dla bogatych?”, „Czy powinniśmy przestać jeść zwierzęta?”, „Czy należy wprowadzić zieloną dyktaturę?”, a także: „Czy epidemia koronawirusa przyniosła więcej podziałów, czy solidarności?”, „Czy kryzys związany z Covid-19 i kryzys ekologiczny to dwie strony tego samego problemu?”. Pytania do ankiety zostały stworzone we współpracy z socjologami specjalizującymi się w analizie aktualnych ruchów społecznych.

Kwestionariusz zawiera w sumie 133 pytania dostępne w 8 językach: angielskim, francuskim, niemieckim, japońskim, wietnamskim, indonezyjskim, tajskim i kantońskim i obejmuje sześć głównych tematów: spojrzenie na przeszłość i dziedzictwo, sposób postrzegania współczesnego świata, kierunki przemian ekologicznych, wizja przyszłości, zachowania indywidualne, zdrowie publiczne i ekologia. Ma skłonić do zastanowienia się nad przyszłością naszej planety, a także nad wyznawanymi wartościami, wizją obecnego świata, przyszłością, jaką sobie wyobrażamy i jakiej sobie życzymy (to niestety bowiem nie zawsze jest to samo), warunkami koniecznymi do jej osiągnięcia, zachowaniem poszczególnych jednostek i sposobami zaangażowania.

Zarówno uczestnictwo, jak i odpowiedzi na kwestionariusz są anonimowe, a wyniki, już teraz dostępne dla respondentów w czasie rzeczywistym, będą przedmiotem szeroko zakrojonego badania socjologicznego i pozwolą na określenie możliwych kierunków działania. Wyniki ankiety będą znane późną jesienią tego roku. Analizując je, socjologowie szczególną uwagę poświęcą odpowiedziom osób w wieku 16-34 lata, aby przedstawić globalny portret młodych ludzi oraz ich skłonności do zmian. Mamy również nadzieję porównać tegoroczne wyniki z odpowiedziami z 2013 roku, żeby sprawdzić jak szybko i w którym kierunku zmienia się światopogląd młodego pokolenia.

Czy po pierwszej ankiecie, zaobserwowano inicjację działalności aktywistycznej bądź rozpoczęcie działalności artystycznej w Internecie wśród ankietowanych?

Ciężko powiedzieć, w jakim stopniu nasza ankieta przyczyniła się do wzrostu społecznej aktywności młodych ludzi na świecie, pewne jednak jest, że coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z konieczności wzięcia przyszłości naszej planety w swoje ręce. Nie jest to jednak łatwe, gdyż wiele osób chciałoby żyć odpowiedzialnie, ale nie wie, jak się do tego zabrać. Celem ankiety jest więc nie tylko zbadanie tego fenomenu, ale również zachęcenie uczestników do autorefleksji i sprawdzenie, czy nasze działania nie są sprzeczne z wyznawanymi przez nas wartościami. Zwieńczeniem ankiety będzie 6 filmów dokumentalnych dostępnych na stronach ARTE, które przedstawiać będą wizję współczesnego młodego pokolenia.

Internetowa akcja Time to Question wydaje się niezwykle interesująca z tego względu, że świat się zmienia, ludzie także. Zwiększa się tolerancja na inność, która wcale nie jest gorsza. Czy taka inicjatywa pozwoli na głębsze zrozumienie perspektyw różnych ludzi o odmiennych poglądach?

Oczywiście zarówno ankieta, jak i założenie programów ARTE mają na celu przedstawienie różnych perspektyw i podkreślenie bogactwa i wymiany kulturowej.

Od młodych ankieterów wszystko się zaczyna. Młodzi mają głos i powinni z niego korzystać, bo być może mają wiele ciekawego do opowiedzenia starszym pokoleniom. Świadomość dzięki mediom wzrasta. Czy tak, jak podczas pierwszej edycji rezultaty interaktywnego programu mogą potwierdzić obawy młodych ludzi, które dotyczą  przyszłości?

Z pewnością, ciężko jest jednak mówić o szczegółach, dopóki ankieta się nie zakończy. Ankietę możemy wypełnić do listopada tego roku. Wszystkie odpowiedzi są anonimowe, a podczas udzielania ich możemy zobaczyć w czasie rzeczywistym, jak nasza odpowiedź wypada na tle pozostałych uczestników ankiety. Na stronie głównej zobaczyć również możemy podział procentowy udzielonych odpowiedzi, przefiltrowany na poszczególne kraje, co pozwala nam również na sprawdzenie, jak wypada Polska w porównaniu z innymi krajami nie tylko w Europie, ale i na świecie.

Świetne jest to, że europejska ankieta ma zasięg globalny. Być może ktoś, kto w ogóle nie myślał o takim sposobie wyrażenia swojego zdania, skorzysta z okazji. Dołoży swoją cegiełkę do budowy kulturalnych schodów. Zmiany, które zachodzą w ludzkich umysłach, a zwłaszcza tych kształtujących się szybko ewoluują. Być może będzie to okazja do podjęcia odważnych kroków życiowych?

Zależy nam na tym, by ankieta pozwoliła młodym ludziom na zadanie sobie pytań, na które do tej pory nie szukali jeszcze odpowiedzi. Na przykład: czy uważam, że za 20 lat świat będzie lepszy? Czy moim dzieciom będzie się żyło lepiej? Czy powinniśmy przestać jeść zwierzęta? Czy mój głos ma znaczenie?

Według Janusza Korczaka małe dzieci powinno traktować się jak dorosłych. Kryje się za tym pewnie fakt, że ich zdanie wyrażane w bezpretensjonalny sposób ma znaczenie i może wiele zmienić w niedalekiej przyszłości. Czy Pani także podziela takie zdanie? Wielu pedagogów powtarza, że świat jest w rękach młodzieży. Myślę, że projekt ARTE TV jest na to świetnym przykładem a pokolenie, które wychowało się na podwalinach technologii, jeszcze nie raz pozytywnie zaskoczy świat i wniesie powiew świeżości do szeroko pojętej kultury. Nie tylko poprzez udział w projektach lokalnych.

Ankieta ta jest dobrym przykładem, że ARTE stara się oddać głos w ręce młodych ludzi, wysłuchać młodego pokolenia, które będzie tworzyło nasz świat za 20 lat i inspirować się nim, aby ulepszać nasze programy. Dlatego zwieńczeniem ankiety Time to Question będzie 6 filmów dokumentalnych na temat życia i zaangażowania współczesnej młodzieży, a akcja jednego z nich będzie częściowo odbywać się na terenie Polski. Mamy nadzieję, że ankieta ta da młodym ludziom nie tylko platformę do wyrażenia swojego zdania, ale również skłoni do przemyśleń na temat współczesnego świata i zaktywizuje do działania.

Rozmawiała: Paulina Jakubowska

fot. materiały prasowe

Źródła:

[1] https://arte-magazine.arte.tv/press-kit/178

[2] https://www.time-to-question.com/en

Słowa kluczowe: europejska telewizja, bezpłatna platforma VOD, kultura, popkultura
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
18. edycja lubelskiej Noc Kultury
Zbliża się 18. edycja lubelskiej Noc Kultury Lublin

Miasto na kilka godzin zamieni się w raj dla wszystkich miłośników sztuki.

Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Festiwal ŁÃłdź Wielu Kultur
Przed nami Festiwal Łódź Wielu Kultur 2024 Łódź

Wydarzenie od 4 do 13 października 2024 roku Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi.

Polecamy
Łucznicy Wyspiański
"Łucznicy" Wyspiańskiego i ich kontrowersyjna konserwacja

Poznajcie historię dzieła z kościoła franciszkanów w Krakowie.

Najlepsze zdjęcia 2018
Najlepsze zdjęcia fotoreporterów dlaStudenta.pl z 2018 roku [FOTO]

Z tych zdjęć jesteśmy najbardziej dumni. Zobaczcie galerię!

Ostatnio dodane
18. edycja lubelskiej Noc Kultury
Zbliża się 18. edycja lubelskiej Noc Kultury Lublin

Miasto na kilka godzin zamieni się w raj dla wszystkich miłośników sztuki.

Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w