Sztuka
Podróże z antropologią: Muzyka jako niematerialne dziedzictwo kulturowe w Polsce i w Indon

Podróże z antropologią: Muzyka jako niematerialne dziedzictwo kulturowe w Polsce i w Indon

  • 2022-11-17, , godzina 19:00
  • Wydarzenie online

Opis

Wspólnie ze Stowarzyszeniem Pracownia Etnograficzna zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Podróże z antropologią!

Muzyka jako niematerialne dziedzictwo kulturowe w Polsce i w Indonezji

Czwartek, 17 listopada  2022, godz. 19:00

Spotkanie odbędzie się w formie relacji live na stronie Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna na Facebooku:

https://www.facebook.com/StowarzyszeniePracowniaEtnograficzna/

Muzyka jako niematerialne dziedzictwo kulturowe w Polsce i w Indonezji

dr Marzanna Popławska

Muzyka oraz – w szerszym wymiarze – sztuki performatywne są ważną częścią niematerialnego dziedzictwa kulturowego (intangible cultural heritage – ICH). Ochrony tego dziedzictwa dotyczy specjalna konwencja UNESCO z 2003, która wskazuje na znaczenie niematerialnego dziedzictwa oraz wyznacza międzynarodowe i wewnątrzpaństwowe ramy podejmowanych na jego rzecz działań. Muzyka i praktyki muzyczne, zwłaszcza te lokalne/tradycyjne, są ważnymi zasobami kulturowymi wymagającymi ochrony, a także domeną kultury szczególnie narażoną na praktyki eksponowania (cultural display) i wystawiania na pokaz, a w konsekwencji powstawanie niepożądanych zmian.

Na spotkaniu przeanalizuję wybrane przykłady muzyki z polskiej/krajowej listy niematerialnego dziedzictwa kulturowego oraz przykłady muzyki indonezyjskiej, które znalazły się na Reprezentatywnej Liście Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości, sygnowanej przez UNESCO. Omówię takie elementy kulturowe, jak polskie dudy czy gdańskie carillony, a także taniec saman z północnej Sumatry i balijskie tańce. Przedstawię problemy związane m.in. z wyborem przejawów dziedzictwa/elementów kultury na listę krajową lub listę UNESCO oraz konsekwencje takich wyborów. Wskażę ewentualne zagrożenia wynikające z rozwoju turystyki kulturalnej i potencjalnej komercjalizacji.

Dr Marzanna Popławska jest etnomuzykolożką/antropolożką muzyki, specjalizującą się w muzycznych tradycjach Indonezji i Azji Południowo-Wschodniej. Pracuje jako adiunktka naukowa w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie zajmuje się badaniem niematerialnego dziedzictwa kulturowego w Polsce i w Indonezji. Autorka wielu artykułów na temat muzyki indonezyjskiej oraz książki o muzyce indonezyjskich chrześcijan: „Performing Faith: Christian Music, Identity and Inculturation in Indonesia” (SOAS Studies in Music, Routledge, 2020). Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Wesleyan w Stanach Zjednoczonych. Pierwsza w Polsce stypendystka programu rządu indonezyjskiego Darmasiswa, w ramach, którego studiowała muzykę i taniec w Instytucie Sztuk Indonezyjskich w Yogyakarcie. Jest propagatorką i wykonawczynią muzyki i tańca jawajskiego; współtworzy Warszawską Grupę Gamelanową.

Spotkanie składa się z 45 min wykładu oraz sesji odpowiedzi na pytania od publiczności. Pytania można będzie zadawać na czacie w czasie transmisji wykładu.

Polecamy
Ostatnio dodane
Alegoria planet i kontynentÃłw
Cały wszechświat na jednym obrazie? Ten artysta tego dokonał

Giovanni Battista Tiepolo ujął w swych dziełach znany sobie ziemski oraz kosmiczny porządek.

Dziewczyna z bratkami
"Dziewczyna z bratkami" - Tamara Łempicka miesza nowoczesność z klasycznym warsztatem

Niewielu artystkom udało się osiągnąć taką sławę jak Tamarze Łempickiej, której obrazy są dziś masowo reprodukowane.

Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w