Byliśmy, gadaliśmy - Sztuka

Plateaux Festival zakończony

2008-11-13 13:25:17

 Długo wyczekiwany Plateaux Festival (Toruń/ Bydgoszcz, 7-9.11.2008) dobiegł końca. Nadszedł czas na krótkie podsumowanie tego niezwykłego wydarzenia, które, mam nadzieję, wpisze się na trwałe w nasz festiwalowy krajobraz.

Pierwszy dzień festiwalu to przede wszystkim znakomity występ Carstena Nicolaia aka Alva Noto - gwiazdy muzyki elektronicznej, który tego wieczoru zaprezentował dwa projekty. Jak sam zaznaczał: "Będzie to dla mnie wyjątkowy występ, ponieważ pojawię się w dwóch wcieleniach. W pierwszym zaprezentuję materiał z Xerroxa vol. 1 oraz materiał z obecnie przygotowywanego Xerroxa vol. 2, drugie zaś wcielenie będzie opierało się na w pełni cyfrowym live-secie UniTXT". Trzeba przyznać, że całość budziła ogromne wrażenie. Interesujące okazały się także całkowicie sprzężone z muzyką wizualizacje Nicolaia,  przywodzące na myśl swoiste panoptikum. Alva Noto z niezwykłą lekkością krzyżuje możliwości sztuki wizualnej i muzyki, tworząc przedziwne hybrydy.

Dwie kolejne gwiazdy tego wieczoru to bez wątpienia Richard Chartier i Taylor Deupree w projekcie „Specifications.15". To przygotowana specjalnie na zamówienie festiwalu Transmediale instalacja dźwiękowa inspirowana zdjęciami japońskiego fotografa Hiroshi Sugimoto. Goście toruńskiego festiwalu mieli wyjątkową okazję zobaczyć i usłyszeć projekt, którego dotychczasowe prezentacje odbyły się jedynie w USA, Niemczech i Japonii.

Jednym z najważniejszych wydarzeń Plateaux był ostatni w dziejach koncert grupy Rechenzentrum. Jak piszą organizatorzy, w maju tego roku Weiser & Lillevan dość nieoczekiwanie podjęli decyzję o rozwiązaniu duetu. Sami artyści zapowiadali, ze pożegnają się z fanami w taki sposób, aby żyć wiecznie w ich pamięci. Z pełną odpowiedzialnością można powiedzieć, że się to udało. Usłyszeliśmy muzykę przywodząca na myśl zapętlone, organiczne odgłosy połączone w niebywale dopieszczony set muzyczno-vj'ski.

Warto także wspomnieć o występie Rana Slavina zatytułowanym „Quiet, video riot". Największe wrażenie robiły wizualizacje izraelskiego reżysera uruchamiające wyobraźnię i setki skojarzeń. Można uznać, że artysta pokusił się o nakręcenie krótkiej etiudy z przewodnim motywem zamknięcia, gdzie udaje się odnaleźć pewne paralele między zagubieniem w przerażającym, olbrzymim i obcym organizmie miasta a obcością i niemożliwością opanowania własnej podświadomości.

Ostatniego dnia festiwalu przenieśliśmy się do legendarnego bydgoskiego klubu Mózg. Tego wieczoru niewątpliwą gwiazdą było holendersko-amerykańskie trio A. Chen/ Van Heumen/Van Koolwjik. Ich dokonania to fascynujący eksperyment łączący możliwości klasycznego instrumentarium z muzyką elektroniczną. Intryguje też sposób, w jaki amerykańska wiolonczelistka Chen wykorzystuje swój głos sprawiając, że staje się on jednym z instrumentów, który może osiągnąć ogromnie zróżnicowane barwy, tony, nasilenie.

Wedle mojego subiektywnego rankingu najciekawszym wydarzeniem Plateaux był koncert Burnta Friedmana i legendarnego, znanego z awangardowego zespołu Can, Jaki Liebezeite'a, których wspierał Jeffers Egan w charakterze vj'a. Energetyczny występ podparty magiczną grą Liebezeita na perkusji całkowicie zelektryzował festiwalową publiczność. Trzeba przyznać, że panowie w udany sposób zakończyli festiwal, promując zarazem swoją ostatnią płytę pod tytułem „Secret Rhythms 3".

Jednak Plateaux to nie tylko muzyka. W czasie trwania festiwalu można było obejrzeć trudno dostępne w Polsce filmy tak znamienitych reżyserów i artystów wizualizacji jak Ran Slavin (Insomniac City), Jeffers Egan i Jake Mandell (Slither) i Richard Chartier.

Należy podkreślić, że swoista wyjątkowość przedsięwzięcia zasadza się na tym, że eksploruje i popularyzuje sztukę przestrzeni audio-wizualnej. To właśnie promocja  wizualiów (video-artów, filmów eksperymentalnych, sztuki wizualizacji) jest w Polsce dziedziną bardzo zaniedbaną. Plateux wpisuje się w pewną muzyczno-filmową niszę, przedstawiając eksperymentalne formy koegzystujące gdzieś na styku filmowego kolażu i muzycznych przestrzeni. Wydaje mi się, że Plateaux już teraz porównywany z najlepszymi - festiwalami Transmediale i Ars Electronika - może z czasem stać się dla wyżej wymienionych groźną konkurencją.

Dominika Muszyńska
(dominika.muszynska@dlastudenta.pl)


Słowa kluczowe: Plateaux Festival 2008 relacja podsumowanie toruń bydgoszcz artyści
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • ... [0]
    erwinn
    2008-11-13 20:32:28
    szkoda ze to już po :(
Zobacz także
mierzalne
Młodzi artyści - policzalne, mierzalne w Pracowni Poznania Wizualnego [zdjęcia, relacja] Wrocław

Jak było na wernisażu w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu?

wernisaz konarski
Marian Konarski/1909-1998 - relacja z wystawy Wrocław

Galeria Miejska zaprasza na nową wystawę. Będzie można ją oglądać aż do 30 czerwca.

Polecamy
wywiad
Magdalena Szurek: Najważniejsze w fotografii są emocje i uczucia [WYWIAD]

Rozmawiamy z jurorką konkursu fotograficznego Razem 2020.

Ostatnio dodane
mierzalne
Młodzi artyści - policzalne, mierzalne w Pracowni Poznania Wizualnego [zdjęcia, relacja] Wrocław

Jak było na wernisażu w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu?

wernisaz konarski
Marian Konarski/1909-1998 - relacja z wystawy Wrocław

Galeria Miejska zaprasza na nową wystawę. Będzie można ją oglądać aż do 30 czerwca.