Dzieje się - Sztuka

Radość, groteska, akrobaci i nie tylko! Zbliża się festiwal Opera Rara 2017

2016-12-27 17:32:37

Opery w wersjach scenicznych z ogromnym rozmachem. Trzy tytuły obejmujące aż siedem spektakli.  Interdyscyplinarne, karmiące wszystkie niemal zmysły, wciągające w świat reżyserskiej wizji: „Le Carnaval Baroque”, „Halka” i „A Madrigal Opera”. Festiwal potrwa od 11 stycznia do 10 lutego 2017 roku. Spektakle odbędą się w sześciu lokalizacjach, m.in w Auli Collegium Novum UJ i Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach.

Organizatorzy tegorocznej edycji festiwalu odpowiadają na apele publiczności i poszerza swój repertuar o produkcje sceniczne i semisceniczne, które zdolne są pokazać prawdziwe oblicze opery – dzieła kompletnego. „Gesamtkunstwerk, correspondence des arts” – bez względu na określenie, którego użyjemy,  scenicznie wystawiona opera będzie najpełniejszą realizacją ideału syntezy sztuk.

Literatura, muzyka, teatr, taniec, nierzadko także sztuki plastyczne, wszystko to karmi  zmysły i pobudza wyobraźnię. A skoro ambicją festiwalu Opera Rara jest tworzyć projekty autonomiczne, budować kulturową tożsamość Krakowa i ograniczać się jedynie wyobraźnią, sceniczne wersje operowych dzieł spełniają ją w sposób wyborny!

W programie festiwalu trzy tytuły, które pokażą teatralną siłę muzyki, słowa i ruchu. Po pierwsze, produkcja francuskiego zespołu Le Poème Harmonique, dyrygenta Vincenta Dumestre’a i młodej, zakochanej we wczesnobarokowej estetyce reżyserce Cécile Roussat: „Le Carnaval Baroque”. Karnawałowy szał, odskocznia od codzienności, radość, groteska, akrobaci, commedia dell’arte, a nade wszystko piękne w swej prostocie  XVII-wieczne włoskie piosenki, wywołujące uśmiech lub melancholię.

Po drugie dzieło Stanisława Moniuszki, słynna „Halka”, ale w wersji potrójnie zaskakującej: pierwotnej, dwuaktowej wileńskiej z 1848 roku, spójnej i z mocnym społecznym przekazem; wykonanej na instrumentach historycznych przez bezbłędną Capellę Cracoviensis; wreszcie w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, znanego z tak samo pełnych czułości dla muzycznej i teatralnej materii, jak odważnych inscenizacji. I po trzecie, dzieło wielkiego minimalisty Philipa Glassa, „A Madrigal Opera”, kompozycja XX-wieczna, a w swym charakterze niezwykle pierwotna, opowiadająca taką historię, jaką zaproponują reżyser – w tej roli zadebiutuje we współpracy z Capellą Cracoviensis Krzysztof Garbaczewski.

Inaugyuracja będzie wspaniała, bo festiwal Opera Rara nie może zadowolić się przeciętnością! 18 stycznia na scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego będziemy świadkami brawurowej rekonstrukcji, łączącej w sobie w niespotykany wcześniej sposób wspaniałą wczesnobarokową muzykę, taneczny spektakl, akrobacje i pantomimę oraz nieskrępowaną radość właściwą karnawałowym szaleństwom w XVII-wiecznych. Projekt „Le Carnaval Baroque”, który przywiezie do Krakowa zespół Le Poème Harmonique, przywoła świat przeszłości, w którym groteska miesza się z melancholią. A wszystko to w uzasadnionej historycznie scenerii i z użyciem wiedzy dostępnej w XXI wieku, by nie spychać wykonawstwa historycznie poinformowanego do zakurzonego narożnika teatralnej archeologii, a tworzyć sztukę żywą i zdolną angażować współczesnego widza w stopniu równie intensywnym, jakiego doświadczyć mogli uczestnicy weneckiego karnawału cztery wieki temu.

„A Madrigal Opera” Philipa Glassa z 1979 roku będzie wystawiona aż trzykrotnie. Dzieło jest owiane tajemnicą, gdyż wszystko, co możemy wyczytać z partytury, to data kompozycji i obsada (sześć głosów: sopran, dwa mezzosoprany, tenor, baryton, bas oraz skromne instrumentarium – skrzypce i altówka). Libretto tego utworu właściwie nie istnieje, są to zaledwie skrawki sylab – daje to niezwykle pole dla reżyserskiej inwencji i dramaturgicznego kształtowania, jedynym drogowskazem jest kompozycja Glassa. A drogowskaz to sylabiczny, repetytywny i pełen napięć, szczególnie dobrze wyczuwalnych w ascetycznej strukturze utworu.

Jak z tą przejrzystą i nasyconą emocjami materią zmierzą się muzycy Capelli Cracoviensis i Krzysztof Garbaczewski, utalentowany reżyser teatralny umiejętnie eksperymentujący z wykorzystaniem w spektaklach nowych mediów, przekonamy się 20, 21 i 22 stycznia. Spektakle odbędą się w kameralnej auli błogosławionego Jakuba przy ul. Franciszkańskiej 4, lokalizacji tyle zaskakującej, co realizującej ideę wielowątkowości festiwalu.

W samym środku festiwalu Opera Rara czeka nas prawdziwy muzyczny dramat. Rozdarcie zwielokrotnione echem galicyjskiej rabacji, nieszczęśliwa miłość, urwisko nad potokiem, szaleństwo. Dwuaktowa, wileńska wersja „Halki” Stanisława Moniuszki zwięźle i wartko opowiada o tragedii kontrastując nieszczęście góralskiej dziewczyny z weselną fetą obłudnego Janusza, obiektu jej westchnień. Dwa odmienne światy, zdegenerowana arystokracja, pałający żądzą zemsty lud, a między nimi zawieszona zrozpaczona Halka, narzędzie ostrej krytyki społecznej w rękach Moniuszki i librecisty Włodzimierza Wolskiego. W Krakowie będzie okazaj by zobaczyć wersję sceniczną, angażującą wytrawnych muzyków, m.in. sopranistki Natalię Kawałek (w roli tytułowej) i Małgorzatę Rodek, Jakuba Pawlika (tenor) i barytona Sebastiana Szumskiego.

Solistom towarzyszyć będzie grająca na historycznych instrumentach Capella Cracoviensis prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa oraz Aldona Grochal, wybitna aktorka Narodowego Starego Teatru, która wcieli się w gwiazdę operowych scen, najsłynniejszą Halkę w historii – Marię Fołtyn. Całość wyreżyseruje znany z głośnej współpracy z krakowskim zespołem Cezary Tomaszewski, kostiumy i scenografię przygotuje artystyczny duet Bracia. Także „Halka” wystawiona zostanie trzy razy, kolejno 31 stycznia oraz 1 i 2 lutego na scenie Sali Teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków.

Bilety oraz karnety na festiwalowe koncerty można kupować w portalu www.eventim.pl oraz w punktach informacji miejskiej InfoKraków (InfoKraków Pawilon Wyspiańskiego, InfoKraków ul. św. Jana 2, InfoKraków ul. Powiśle 11, InfoKraków Sukiennice, InfoKraków ul. Józefa 7, InfoKraków ul. Szczegółowy cennik oraz informacja o karnetach dostępne są na www.operarara.pl. Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują od 20 zł do 120 zł, a karnety od 70 zł do 450 zł.

EG/ip

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: Festiwal Opera Rara 2017, festwale Kraków, Kraków Światowe Miasto Festiwali 2016
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Festiwal ŁÃłdź Wielu Kultur
Przed nami Festiwal Łódź Wielu Kultur 2024 Łódź

Wydarzenie od 4 do 13 października 2024 roku Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi.

Dizajn na fali
Rusza Cykl "Dizajn na fali" z myślą o studentach Kraków

Pierwsze spotkanie odbędzie już 20 marca!

Polecamy
Przepompownia_Port_Miejski
18. edycja Przeglądu Sztuki SURVIVAL pod tytułem "Wasteland" Wrocław

kino gatunkowe i pandemiczny niepokój - znamy identyfikację wizualną festiwalu.

Kinomural 2019
Zbliża się Kinomural 2020 we Wrocławiu Wrocław

Obejrzymy m.in. dzieła powstałe we współpracy z wrocławską Akademią Sztuk Pięknych oraz renomowaną uczelnią artystyczną z Chicago.

Polecamy
Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Festiwal ŁÃłdź Wielu Kultur
Przed nami Festiwal Łódź Wielu Kultur 2024 Łódź

Wydarzenie od 4 do 13 października 2024 roku Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi.

Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w