Radość, groteska, akrobaci i nie tylko! Zbliża się festiwal Opera Rara 2017
2016-12-27 17:32:37Opery w wersjach scenicznych z ogromnym rozmachem. Trzy tytuły obejmujące aż siedem spektakli. Interdyscyplinarne, karmiące wszystkie niemal zmysły, wciągające w świat reżyserskiej wizji: „Le Carnaval Baroque”, „Halka” i „A Madrigal Opera”. Festiwal potrwa od 11 stycznia do 10 lutego 2017 roku. Spektakle odbędą się w sześciu lokalizacjach, m.in w Auli Collegium Novum UJ i Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach.
Organizatorzy tegorocznej edycji festiwalu odpowiadają na apele publiczności i poszerza swój repertuar o produkcje sceniczne i semisceniczne, które zdolne są pokazać prawdziwe oblicze opery – dzieła kompletnego. „Gesamtkunstwerk, correspondence des arts” – bez względu na określenie, którego użyjemy, scenicznie wystawiona opera będzie najpełniejszą realizacją ideału syntezy sztuk.
Literatura, muzyka, teatr, taniec, nierzadko także sztuki plastyczne, wszystko to karmi zmysły i pobudza wyobraźnię. A skoro ambicją festiwalu Opera Rara jest tworzyć projekty autonomiczne, budować kulturową tożsamość Krakowa i ograniczać się jedynie wyobraźnią, sceniczne wersje operowych dzieł spełniają ją w sposób wyborny!
W programie festiwalu trzy tytuły, które pokażą teatralną siłę muzyki, słowa i ruchu. Po pierwsze, produkcja francuskiego zespołu Le Poème Harmonique, dyrygenta Vincenta Dumestre’a i młodej, zakochanej we wczesnobarokowej estetyce reżyserce Cécile Roussat: „Le Carnaval Baroque”. Karnawałowy szał, odskocznia od codzienności, radość, groteska, akrobaci, commedia dell’arte, a nade wszystko piękne w swej prostocie XVII-wieczne włoskie piosenki, wywołujące uśmiech lub melancholię.
Po drugie dzieło Stanisława Moniuszki, słynna „Halka”, ale w wersji potrójnie zaskakującej: pierwotnej, dwuaktowej wileńskiej z 1848 roku, spójnej i z mocnym społecznym przekazem; wykonanej na instrumentach historycznych przez bezbłędną Capellę Cracoviensis; wreszcie w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, znanego z tak samo pełnych czułości dla muzycznej i teatralnej materii, jak odważnych inscenizacji. I po trzecie, dzieło wielkiego minimalisty Philipa Glassa, „A Madrigal Opera”, kompozycja XX-wieczna, a w swym charakterze niezwykle pierwotna, opowiadająca taką historię, jaką zaproponują reżyser – w tej roli zadebiutuje we współpracy z Capellą Cracoviensis Krzysztof Garbaczewski.
Inaugyuracja będzie wspaniała, bo festiwal Opera Rara nie może zadowolić się przeciętnością! 18 stycznia na scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego będziemy świadkami brawurowej rekonstrukcji, łączącej w sobie w niespotykany wcześniej sposób wspaniałą wczesnobarokową muzykę, taneczny spektakl, akrobacje i pantomimę oraz nieskrępowaną radość właściwą karnawałowym szaleństwom w XVII-wiecznych. Projekt „Le Carnaval Baroque”, który przywiezie do Krakowa zespół Le Poème Harmonique, przywoła świat przeszłości, w którym groteska miesza się z melancholią. A wszystko to w uzasadnionej historycznie scenerii i z użyciem wiedzy dostępnej w XXI wieku, by nie spychać wykonawstwa historycznie poinformowanego do zakurzonego narożnika teatralnej archeologii, a tworzyć sztukę żywą i zdolną angażować współczesnego widza w stopniu równie intensywnym, jakiego doświadczyć mogli uczestnicy weneckiego karnawału cztery wieki temu.
„A Madrigal Opera” Philipa Glassa z 1979 roku będzie wystawiona aż trzykrotnie. Dzieło jest owiane tajemnicą, gdyż wszystko, co możemy wyczytać z partytury, to data kompozycji i obsada (sześć głosów: sopran, dwa mezzosoprany, tenor, baryton, bas oraz skromne instrumentarium – skrzypce i altówka). Libretto tego utworu właściwie nie istnieje, są to zaledwie skrawki sylab – daje to niezwykle pole dla reżyserskiej inwencji i dramaturgicznego kształtowania, jedynym drogowskazem jest kompozycja Glassa. A drogowskaz to sylabiczny, repetytywny i pełen napięć, szczególnie dobrze wyczuwalnych w ascetycznej strukturze utworu.
Jak z tą przejrzystą i nasyconą emocjami materią zmierzą się muzycy Capelli Cracoviensis i Krzysztof Garbaczewski, utalentowany reżyser teatralny umiejętnie eksperymentujący z wykorzystaniem w spektaklach nowych mediów, przekonamy się 20, 21 i 22 stycznia. Spektakle odbędą się w kameralnej auli błogosławionego Jakuba przy ul. Franciszkańskiej 4, lokalizacji tyle zaskakującej, co realizującej ideę wielowątkowości festiwalu.
W samym środku festiwalu Opera Rara czeka nas prawdziwy muzyczny dramat. Rozdarcie zwielokrotnione echem galicyjskiej rabacji, nieszczęśliwa miłość, urwisko nad potokiem, szaleństwo. Dwuaktowa, wileńska wersja „Halki” Stanisława Moniuszki zwięźle i wartko opowiada o tragedii kontrastując nieszczęście góralskiej dziewczyny z weselną fetą obłudnego Janusza, obiektu jej westchnień. Dwa odmienne światy, zdegenerowana arystokracja, pałający żądzą zemsty lud, a między nimi zawieszona zrozpaczona Halka, narzędzie ostrej krytyki społecznej w rękach Moniuszki i librecisty Włodzimierza Wolskiego. W Krakowie będzie okazaj by zobaczyć wersję sceniczną, angażującą wytrawnych muzyków, m.in. sopranistki Natalię Kawałek (w roli tytułowej) i Małgorzatę Rodek, Jakuba Pawlika (tenor) i barytona Sebastiana Szumskiego.
Solistom towarzyszyć będzie grająca na historycznych instrumentach Capella Cracoviensis prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa oraz Aldona Grochal, wybitna aktorka Narodowego Starego Teatru, która wcieli się w gwiazdę operowych scen, najsłynniejszą Halkę w historii – Marię Fołtyn. Całość wyreżyseruje znany z głośnej współpracy z krakowskim zespołem Cezary Tomaszewski, kostiumy i scenografię przygotuje artystyczny duet Bracia. Także „Halka” wystawiona zostanie trzy razy, kolejno 31 stycznia oraz 1 i 2 lutego na scenie Sali Teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków.
Bilety oraz karnety na festiwalowe koncerty można kupować w portalu www.eventim.pl oraz w punktach informacji miejskiej InfoKraków (InfoKraków Pawilon Wyspiańskiego, InfoKraków ul. św. Jana 2, InfoKraków ul. Powiśle 11, InfoKraków Sukiennice, InfoKraków ul. Józefa 7, InfoKraków ul. Szczegółowy cennik oraz informacja o karnetach dostępne są na www.operarara.pl. Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują od 20 zł do 120 zł, a karnety od 70 zł do 450 zł.
EG/ip
fot. materiały prasowe