Dzieje się - Sztuka

Pop-art. Sztuka w reklamie

2014-02-28 10:46:24

Pop-art to jeden z wielu prądów artystycznych, który zagościł w sztuce po II wojnie światowej. Nazwa tego prądu wywodzi się od angielskiego popular art, co po polsku znaczy sztuka popularna. Za twórcę tej nazwy uważa się Lawrence’a Allowaya – brytyjskiego krytyka sztuki. Nurt ten związany był z kulturą masową, a zatem dzieła sztuki popularnej miały docierać do masowego odbiorcy, więc często były to komiksy czy kolorowe obrazy przedstawiające rzeczy codziennego użytku, jak na przykład słynna puszka zupy pomidorowej Warhola. Bardzo silny wpływ na pop-art miała reklama oraz zachodni konsumpcjonizm. Reperkusje tego można zobaczyć także dziś, bo styl ten jest dość często wykorzystywany w reklamie.

Andy Warhol

Wielu artystów tworzyło w nurcie pop-art, jednak chyba najbardziej znanym jego przedstawicielem był Andy Warhol.  Jego prace są bardzo charakterystyczne – są to głównie obrazy o dużym kontraście kolorystycznym wykonane techniką serigrafii. Technika ta, zwana inaczej sitodrukiem, to metoda druku polegająca na nałożeniu szablonu na drobną siatkę. Najbardziej znane szerokiemu odbiorcy są puszka zupy pomidorowej Campbell’s, puszka Coca-Coli czy pudełko proszku Brillo. Dziś przedmioty te urosły do rangi kultowych. Warhol znany był także z wykonywania tą samą techniką portretów słynnych osób, jak np. Marylin Monroe, Marlon Brando, Elizabeth Taylor, Mao Zedong czy Włodzimierz Lenin.

Pop-art w reklamie

Styl ten, choć obecny w sztuce i kulturze tak długo, nadal jest wykorzystywany dość często, głównie w reklamie. Popularne jest zwłaszcza korzystanie z kolorowych, kontrastowych portretów sławnych ludzi, jak np. kolorowy Einstein, wykorzystany jako reklama dobrej, ale zarazem pozytywnie zwariowanej szkoły z rozszerzoną fizyką. Taka reklama z Einsteinem, która wykorzystuje wizerunek znanej i poważanej osobistości ze świata nauki w sposób niekonwencjonalny dziś już nikogo nie dziwi i nie szokuje, ale zapewne w czasach Warhola wyglądało to trochę inaczej. Takie przykłady wykorzystywania w dzisiejszej sztuce i reklamie stylu pop-art można mnożyć. Chyba najbardziej popularnym motywem jest poczwórne kolorowe zdjęcie Marylin Monroe.

Wszechobecny pop-art

Styl ten jest wykorzystywany jednak nie tylko w reklamie czy sztuce, ale także w tworzeniu ubrań, dodatków, rzeczy codziennego użytku czy również bardzo powszechnie w wystroju wnętrz. Wydaje się, że ten masowy styl na dobre zagościł w naszej masowej kulturze, co wcale nie dziwi, ponieważ jego przekaz jest dość prosty i zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy. Ciekawe czy Warhol tworząc swoje znane dzieła choć przez chwilę pomyślał, że staną się one tak ponadczasowe? Przecież każdy nurt w sztuce ma swój początek i kres; wydaje się jednak, że nie dotyczy to pop-artu,
którego czas wcale nie przemija.

Przykład reklamy popart znajdziesz na http://www.dlatychktorzywiedza.pl/

Słowa kluczowe: pop-art reklama sztuka trendy moda wystrój wnętrz
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Szalone Dni Muzyki 2018
"W stronę nowego świata" hasłem Szalonych Dni Muzyki 2018

Największy na świecie festiwal muzyki klasycznej tradycyjnie rozpoczyna swoje tournée we Francji, zanim trafi do Polski.

Big City Life
"Big City Life" z rekordem na aukcji sztuki

Zapłacono czterdzieści sześć razy więcej niż wynosiła cena wywoławcza.

Queen Symfonicznie
Queen Symfonicznie powraca do Olsztyna Olsztyn

To jedyny w swoim rodzaju projekt z pogranicza gatunków, łączący symfoniczne pierwiastki muzyki zespołu Queen z rockowym potencjałem orkiestry.

Polecamy
Czary w Operze!
Czary w Operze! Wrocław

Intensywnie zapowiada się nowy sezon artystyczny w Operze Wrocławskiej. Zobaczymy dziewięć premier, w tym dwa superwidowiska.

Wybitne prace polskiego grafika podbijają sieć
Wybitne prace polskiego grafika podbijają sieć

Polski grafik Paweł Kuczyński błyskotliwie używa narzędzia satyry, aby opisać mechanizmy rządzące dzisiejszym społeczeństwem, polityką oraz relacjami międzyludzkimi.

Ostatnio dodane
Szalone Dni Muzyki 2018
"W stronę nowego świata" hasłem Szalonych Dni Muzyki 2018

Największy na świecie festiwal muzyki klasycznej tradycyjnie rozpoczyna swoje tournée we Francji, zanim trafi do Polski.

Big City Life
"Big City Life" z rekordem na aukcji sztuki

Zapłacono czterdzieści sześć razy więcej niż wynosiła cena wywoławcza.