Pop-art. Sztuka w reklamie
2014-02-28 10:46:24Pop-art to jeden z wielu prądów artystycznych, który zagościł w sztuce po II wojnie światowej. Nazwa tego prądu wywodzi się od angielskiego popular art, co po polsku znaczy sztuka popularna. Za twórcę tej nazwy uważa się Lawrence’a Allowaya – brytyjskiego krytyka sztuki. Nurt ten związany był z kulturą masową, a zatem dzieła sztuki popularnej miały docierać do masowego odbiorcy, więc często były to komiksy czy kolorowe obrazy przedstawiające rzeczy codziennego użytku, jak na przykład słynna puszka zupy pomidorowej Warhola. Bardzo silny wpływ na pop-art miała reklama oraz zachodni konsumpcjonizm. Reperkusje tego można zobaczyć także dziś, bo styl ten jest dość często wykorzystywany w reklamie.
Andy Warhol
Wielu artystów tworzyło w nurcie pop-art, jednak chyba najbardziej znanym jego przedstawicielem był Andy Warhol. Jego prace są bardzo charakterystyczne – są to głównie obrazy o dużym kontraście kolorystycznym wykonane techniką serigrafii. Technika ta, zwana inaczej sitodrukiem, to metoda druku polegająca na nałożeniu szablonu na drobną siatkę. Najbardziej znane szerokiemu odbiorcy są puszka zupy pomidorowej Campbell’s, puszka Coca-Coli czy pudełko proszku Brillo. Dziś przedmioty te urosły do rangi kultowych. Warhol znany był także z wykonywania tą samą techniką portretów słynnych osób, jak np. Marylin Monroe, Marlon Brando, Elizabeth Taylor, Mao Zedong czy Włodzimierz Lenin.
Pop-art w reklamie
Styl ten, choć obecny w sztuce i kulturze tak długo, nadal jest wykorzystywany dość często, głównie w reklamie. Popularne jest zwłaszcza korzystanie z kolorowych, kontrastowych portretów sławnych ludzi, jak np. kolorowy Einstein, wykorzystany jako reklama dobrej, ale zarazem pozytywnie zwariowanej szkoły z rozszerzoną fizyką. Taka reklama z Einsteinem, która wykorzystuje wizerunek znanej i poważanej osobistości ze świata nauki w sposób niekonwencjonalny dziś już nikogo nie dziwi i nie szokuje, ale zapewne w czasach Warhola wyglądało to trochę inaczej. Takie przykłady wykorzystywania w dzisiejszej sztuce i reklamie stylu pop-art można mnożyć. Chyba najbardziej popularnym motywem jest poczwórne kolorowe zdjęcie Marylin Monroe.
Wszechobecny pop-art
Styl ten jest wykorzystywany jednak nie tylko w reklamie czy sztuce, ale także w tworzeniu ubrań, dodatków, rzeczy codziennego użytku czy również bardzo powszechnie w wystroju wnętrz. Wydaje się, że ten masowy styl na dobre zagościł w naszej masowej kulturze, co wcale nie dziwi, ponieważ jego przekaz jest dość prosty i zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy. Ciekawe czy Warhol tworząc swoje znane dzieła choć przez chwilę pomyślał, że staną się one tak ponadczasowe? Przecież każdy nurt w sztuce ma swój początek i kres; wydaje się jednak, że nie dotyczy to pop-artu,
którego czas wcale nie przemija.
Przykład reklamy popart znajdziesz na http://www.dlatychktorzywiedza.pl/